Hallå där Ulla Eriksson-Zetterquist, du ska till Harvard...

... i höst och forska vid SCANCOR. Vad är SCANCOR och vad ska du forska om?

SCANCOR står för Scandinavian Consortium for Organizational Research och är en organisation för forskningsutbyte inom företagsekonomi. Den grundades av Jim March – en av de stora forskarna inom fältet – vid Stanford i Kalifornien i slutet av 1980-talet. Han hade arbetat nära skandinaviska forskare sedan 1960-talet och under åren växte idén fram om ett mer organiserat utbyte. Nu startar även den här verksamheten vid Harvard på forskningsinstitutet Weatherhead Center for International Affairs.

Vad görs vid SCANCOR?
– Forskare bjuds in och tar med sig sin forskning och tanken är att man är där och inspireras, samarbetar och träffar andra forskare. Mycket av forskningen på SCANCOR har handlat om institutionell teori.

Vad är institutionell teori?
– Det handlar om hur organisationer påverkar sin omgivning och hur omgivningen påverkar dem. En vanlig tanke är att till exempel Volvo sköter sig själva och fattar sina egna beslut. Men besluten påverkas alltid av omgivningen, till exempel organisationsförändringar. Detta har kommit att bli tongivande på SCANCOR vid Stanford. På Harvard är inriktningen mer mot globala förändringar och managementmoden.

Managementmoden, vad menas med det?
– Ett exempel är Lean. Det är en produktionsmodell som utvecklades av Toyota i Japan efter andra världskriget och som i dag används inom många andra sektorer – bland annat inom den svenska sjukvården. Det finns flera exempel på olika strömningar som börjar någon helt annanstans för att sedan leta sig in i verksamheters organisering. Ett exempel är mångfald som man kan säga började som frihetsrörelser i olika delar av världen, som sedan kommit att översättas till både mångfaldsarbete i företag och till vår nuvarande diskrimineringslagstiftning som i sin tur påverkar organisering.

Och din forskning som du tar med dig till Harvard handlar om det här?
– Ja. Ett projekt om kollegialitet och hur den allt mer motas bort från universiteten till förmån för byråkrati och management. Till exempel att universitet skaffar sig marknadsavdelningar och börjar jobba med varumärken. Det är idéer som kommer från näringslivet. Samtidigt ser man att företag lägger ner sina marknadsavdelningar och i stället utökar kommunikationsfunktionerna. I många fall är det alltså idéer som betraktas som gamla inom företagsvärlden som snappas upp av universiteten. Jag håller också på med forskning om hur myndigheter påverkas av det förändrade medielandskapet. Till exempel är det nu allt vanligare att även myndigheter tar in PR-konsulter i sitt arbete.

Vilka andra idéer och moden är det som påverkar företag idag?
– Inom bankvärlden är det flera EU-regleringar som kommer in och påverkar verksamheterna. Och i industrivärlden pratar man om den fjärde vågen av den industriella revolutionen. Det kan handla om så kallad ”instant production”, alltså att man inte har några lager alls utan producerar direkt när det kommer beställningar. SKF ska till exempel vara igång med detta redan nästa sommar.

Hur känns det att forska vid Harvard och vad har du för förväntningar?
– Det är förstås jätteroligt att ha blivit antagen och att få komma och forska där. Det ska bli roligt och spännande att få träffa forskare och se mer av vilka områden de arbetar inom och vilka frågor som finns på deras agenda. Det känns fantastiskt att få göra det i en sådan här miljö med så många stora universitet i området. Samtidigt är det en enorm möjlighet att få se hur man arbetar inom ett så stort forskningsinstitut som the Weatherhead Center som SCANCOR är en del av. Jag hoppas att jag ska få tid för reflektion, att läsa och att få skriva, men också att jag ska få se mer av deras olika sätt att organisera allt från seminarier till forskningsinstitutet som sådant.