Tråkig forskning utmanas i ny bok

Måste det vetenskapliga sättet att skriva se ut som det gör? Är det bra? Och varför är forskning ofta så tråkig att läsa? Finns det kanske andra, bättre sätt att skriva vetenskap?

Att skriva är den huvudsakliga sysslan för de flesta forskare. Ändå är det märkligt tyst inom forskarvärlden om själva skrivandet. Med antologin Skrivande om skrivande vill forskarna Maria Norbäck och Elena Raviola på Gothenburg Research Institute, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, utmana det invanda forskningsspråket och ingjuta mod i forskare och studenter att hitta andra sätt att skriva.

– Forskning presenteras ofta som om den vore orörd av mänskliga händer. I stället för att skriva “jag gjorde” så skrivs “det gjordes”. Varför? Vad betyder det? Det är tänkt att ge en bild av objektivitet och det är det som lärs ut. Men ibland kan skenet av objektivitet dölja dålig forskning, säger redaktören Maria Norbäck.

Bokens skribenter har bakgrund från samhällsvetenskap, humaniora, skönlitteratur, poesi och journalistik. De delar med sig av sina arbetsprocesser och ger inspiration till att skriva, bortom gängse metodböckers råd.

Medverkar i boken gör bland andra Nina Björk, forskare och författare, Björn af Kleen, journalist, och Björn Rosengren, journalist och författare.

För intervjuer kontakta:
Maria Norbäck, 070 8263320, maria.norback@handels.gu.se
Elena Raviola, 073 0747695, elena.raviola@handels.gu.se

Övriga redaktörer är Jenny Helin, Uppsala universitet och Benedikte Borgström, Copenhagen Business School.

Boksläppseminarium med flera av de medverkande författarna hålls den 6 oktober kl 15-17 på Handelshögskolan i Stockholm, se www.studentlitteratur.se/#skrivandeomskrivande