Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Helene Brembeck

Professor

Helene Brembeck
Professor
Företåndare vid centrum för konsumtionsvetenskap
helene.brembeck@cfk.gu.se
031-786 5828

Postadress: Box 603, 40530 Göteborg
Besöksadress: Viktoriagatan 13 , 41125 Göteborg


Gothenburg Research Institute, GRI (Mer information)
Box 603
40530 Göteborg
www.gri.handels.gu.se
gri@gri.gu.se
Fax: 031-786 5619

Besöksadress: Övre fogelbergsgatan 6 , 40530 Göteborg

Om Helene Brembeck

Helene Brembeck är föreståndare för Centrum för konsumtionsvetenskap och professor i etnologi.

Forskningsområde
Föräldraskap och barndom i konsumtionssamhället. Mat och hälsa ur ett kulturellt perspektiv.

Helene har varit projektledare för flera stora CFK-projekt, bland annat "Kommersiella kulturer i ett etnologisk-ekonomiskt perspektiv" och "Den mångdimensionella matkonsumenten. Beteende och värderingar hos konsumenter 55 ".

Pågående forskningsprojekt
CHIME - Cultural Heritage and Improvised Music in European Festivals
Hur marknadifieras ett kulturarv? Och hur kan kulturarvsmiljöer skapa värden och förändra aktörers marknadspositioner? Detta undersöks i det nya projektet CHIME på CFK, som bland annat tar sin utgångpunkt i Gamlestans jazzfestival som arrangeras i det kulturhistoriskt intressanta Kviberg i Göteborg. CHIME är ett tvärdisciplinärt forskningsprojekt med syftet att skapa en komplex förståelse för musikens förhållande till kulturarv och minne i Europa. Projektet är indelat i tre delprojekt där CFK:s projekt är det tredje och leds av professor Helene Brembeck och fil dr Niklas Hansson. Projektet är ett så kallat Joint Programming Initiative, JPI, på temat Cultural Heritage and Global Change, och finansieras i samarbete med nationella forskningsråd. Den svenska delen finansieras av Riksantikvarieämbetet. Projektledare är professor Tony Whyton vid Birmingham City University i England.

Food, convenience and sustainability (FOCAS)
FOCAS är ett treårigt internationellt projekt om bekvämmat med fokus på att få bättre kunskap om konsumenters val av mat och förståelse av vad som är en hälsosam och hållbar diet. CFK-forskarna kommer att göra en fallstudie om färdigmat för bebisar.

Re:heritage. Cirkulering och kommodifiering av ting med historia
Projektet är internationellt och tvärvetenskapligt. Idag marknadsförs ting med historia i en rad olika sammanhang: från loppmarknader, secondhand- och retroinriktade affärer till exklusiva vintagebutiker eller butiker på nätet. På vilket sätt får begagnade föremål sitt ekonomiska, historiska och känslomässiga värde? I projektet fokuserar Helene Brembeck och Niklas Hansson på vad som händer på marknadsplatsen där föremålen byter ägare.

Consumer logistics
I det internationella projektet studeras hur konsumenter transporterar hem sina vardagsinköp från affären. Konsumenter som går, cyklar eller åker kollektivt är i fokus. Hur fraktar konsumenter hem sina inköp? Vilka olika typer av väskor, kassar och vagnar används?

Att hantera överflödet i ett överflödsamhälle?
Hur hanterar hushållen det ständigt ökande antalet föremål hemma? I detta fall kommer svaret inte från staten, utan från företag som erbjuder en ny typ av tjänst som hjälper människor bli av med röran, ordna och lagra. Särskilt intressant är de s.k. self-storage: en ny kommersiell affärsidé som ersätter förvaring på vindar och i källarutrymmen. Den spirande tillväxten på den här marknaden säger mycket om den tid vi lever i, och om nuvarande sätt att lösa problemen med överflödet. Studien ingår i forskningsprogrammet Managing Overflow
 

Förtroendeuppdrag
Representerar Centrum för konsumtionsvetenskap, CFK, i nätverket runt projektet Corpus. Läs mer om Corpus på deras webbplats
Medlem i styrgruppen för Unicef-projektet A qualitative international comparative study of the impacts of inequality and materialism on children's well-being. Projektet leds av Agnes Nairn på University of Bath School of Management.

Medlem i referensgruppen till projektet Feedback och energianvändning. Projektet leds av Cecilia Jakobsson Bergstad vid Psykologiska institutionen, Göteborgs universitet.

Senaste publikationer

Assembling nostalgia: devices for affective captation on the re:heritage market
Helene Brembeck, Niklas Sörum
International Journal of Heritage Studies , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Quand marcher requiert la mobilisation d’équipements imposants. Le cas des poussettes et caddies dans la mobilité de consommation.
Michèle Lalanne, Jean-Sébastien Vayre, Helene Brembeck, Niklas Sörum
Sciences de la Société, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Best for baby? Framing weaning practice and motherhood in web-mediated marketing.
Maria Fuentes, Helene Brembeck
Consumption, markets & culture, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Nostalgi som affektivt redskap på retro- och vintagemarknaden
Helene Brembeck
Kulturella perspektiv - Svensk etnologisk tidsskrift, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Life phases, mobility and consumption. An ethnography of shopping routes
Helene Brembeck, Niklas Hansson, Michèle Lalanne, Jean-Sébastien Vayre
Ashgate, Bok 2015
Bok

Mat i äldres shoppinglandskap
Helene Brembeck
Mat är mer än mat. Samhällsvetenskapliga perspektiv på mat och måltider. Vänbok till Marianne Pipping Ekström. Red: Bergström, Kerstin: Jonsson, Inger M: Prell, Hillevi: Wernersson, Inga: Åberg, Helena, Göteborg, University of Gothenburg, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

Market Hydraulics and Subjectivities in the “Wild”: Circulations of the Flea Market
Niklas Hansson, Helene Brembeck
Culture Unbound. Journal of Current Cultural Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Moving consumption
Helene Brembeck, Franck Cochoy, Johanna Moisander
Consumption, markets & culture, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Observing spatial solidarity in the context of mobility
Michèle Lalanne, Helene Brembeck
International Symposium of the Canadian Association of French-Speaking Sociologists and Anthropologists and the International Association of French-Speaking Sociologists, l'ASCALF, University of Ottawa, 14-17 October 2014 , Paper i proceeding 2014
Paper i proceeding

Marketization of cultural values: using nostalgia as sales pitch
Helene Brembeck, Niklas Hansson
Association of Critical Heritage Studies second biannual conference, Canberra, ACHS, 2-4th December 2014 , Paper i proceeding 2014
Paper i proceeding

Visar 1 - 10 av 105

2017

Assembling nostalgia: devices for affective captation on the re:heritage market
Helene Brembeck, Niklas Sörum
International Journal of Heritage Studies , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Quand marcher requiert la mobilisation d’équipements imposants. Le cas des poussettes et caddies dans la mobilité de consommation.
Michèle Lalanne, Jean-Sébastien Vayre, Helene Brembeck, Niklas Sörum
Sciences de la Société, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Best for baby? Framing weaning practice and motherhood in web-mediated marketing.
Maria Fuentes, Helene Brembeck
Consumption, markets & culture, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2015

Nostalgi som affektivt redskap på retro- och vintagemarknaden
Helene Brembeck
Kulturella perspektiv - Svensk etnologisk tidsskrift, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Life phases, mobility and consumption. An ethnography of shopping routes
Helene Brembeck, Niklas Hansson, Michèle Lalanne, Jean-Sébastien Vayre
Ashgate, Bok 2015
Bok

Mat i äldres shoppinglandskap
Helene Brembeck
Mat är mer än mat. Samhällsvetenskapliga perspektiv på mat och måltider. Vänbok till Marianne Pipping Ekström. Red: Bergström, Kerstin: Jonsson, Inger M: Prell, Hillevi: Wernersson, Inga: Åberg, Helena, Göteborg, University of Gothenburg, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

Market Hydraulics and Subjectivities in the “Wild”: Circulations of the Flea Market
Niklas Hansson, Helene Brembeck
Culture Unbound. Journal of Current Cultural Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2014

Moving consumption
Helene Brembeck, Franck Cochoy, Johanna Moisander
Consumption, markets & culture, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Observing spatial solidarity in the context of mobility
Michèle Lalanne, Helene Brembeck
International Symposium of the Canadian Association of French-Speaking Sociologists and Anthropologists and the International Association of French-Speaking Sociologists, l'ASCALF, University of Ottawa, 14-17 October 2014 , Paper i proceeding 2014
Paper i proceeding

Marketization of cultural values: using nostalgia as sales pitch
Helene Brembeck, Niklas Hansson
Association of Critical Heritage Studies second biannual conference, Canberra, ACHS, 2-4th December 2014 , Paper i proceeding 2014
Paper i proceeding

Visar 1 - 10 av 105

Sidansvarig: Lise-Lotte Walter|Sidan uppdaterades: 2016-09-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?