Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Christian Fuentes

Forskare

Christian Fuentes
Forskare
Centrum för konsumtionsvetenskap
christian.fuentes@handels.gu.se
031-786 2706

Postadress: Box 603, 40530 Göteborg
Besöksadress: Viktoriagatan 13 , 41125 Göteborg


Gothenburg Research Institute, GRI (Mer information)
Box 603
40530 Göteborg
www.gri.handels.gu.se
gri@gri.gu.se
Fax: 031-786 5619

Besöksadress: Övre fogelbergsgatan 6 , 40530 Göteborg

Om Christian Fuentes

Christian Fuentes är forskare inom marknadsföring och konsumtionskultur. Han disputerade 2011 på avhandlingen ”Green retailing: a socio-material analysis”.

Pågående projekt
CSR i det digitala samhället: en netnografisk studie
Internet och utvecklingen av det digitala samhället har förändrat hur CSR (Corporate Social Responsibility) kommuniceras. Syftet med projektet är att undersöka hur CSR produceras och reproduceras online genom företags- och konsumenters online-kommunikation.

Hållbar shopping i det digitala samhället: En studie av gröna appar
Projektet fokuserar på gröna appar och deras roll i den hållbara konsumtionen. Syftet med projektet är att undersöka, beskriva och konceptualisera på vilka sätt gröna appar möjliggör hållbar shopping. Centrala frågor är: På vilka olika sätt kan gröna appar används? Vilka funktioner har de? På vilka sätt möjliggör och förändrar apparna hållbar shopping?

Genomförda projekt
Green Retailing: a socio-material analysis
Green retailing: a socio–material analysis (2011) offers a critical account of green retailing. Using socio-material practice theory and drawing on an ethnographic study of an outdoors retail chain, this book develops a critical account of what is involved in the marketing and consumption of green products. More specifically, the book analyses the work done by the Nordic Nature Shop to make their green outdoors products meaningful and functional to consumers.

Retailing CSR: sustainable retailing and value creating practices
The project Retailing CSR: sustainable retailing and value creating practices examines the incorporation and materialization of CSR strategies in retailing. Examining a department store chain (Åhléns), a chain of second-hand stores (Myrorna), and a chain of fashion clothing stores (Boomerang), the project seeks to understand how different CSR strategies are mobilized by different retail corporations and with what effects. The project was funded by Handelns Utvecklingsråd (HUR) and ran between 2011-2013.

Visar 1 - 10 av 19

2016

Sustainability Service In-Store: Service Work and the Promotion of Sustainable Consumption
Christian Fuentes, Cecilia Fredriksson
International Journal of Retail & Distribution Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Packaging Gender and Gendering Packages: Marketing Artifacts at Work
Magdalena Petersson McIntyre, Christian Fuentes, Lena Hansson
13th Conference on Gender, Marketing, and Consumer Behavior. 4-6 July, 2016. ESCP Europe, Paris, France. , Paper i proceeding 2016
Paper i proceeding

Play a Game, Save the Planet! Gamification as a Way to Promote Green Consumption
Christian Fuentes
The Business of Gamification: A Critical Analysis, London & New York, Routledge, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Green Marketing Goes Online: Practices, Devices, and the Configuration of Green Prosumers
Christian Fuentes
NCCR, Aarhus, Denmark, May 18-19 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Materialiserad moral
Niklas Hansson, Christian Fuentes
Kulturella perspektiv - Svensk etnologisk tidsskrift, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2015

Risk Stories In the Media: Food consumption, risk and anxiety
Maria Fuentes, Christian Fuentes
Food, Culture and Society: An International Journal of Multidisciplinary Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Images of Responsible Consumers: Organizing the Marketing of Sustainability
Christian Fuentes
International Journal of Retail & Distribution Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

How Green Marketing Works: Practices, Materialities, and Images
Christian Fuentes
Scandinavian Journal of Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2014

Att sälja hållbara produkter: Detaljhandelsföretagens strategier för att skapa mening och värde för kunderna
Cecilia Fredriksson, Christian Fuentes
Stockholm, HUR forskningsrapport: 2014: 3, Rapport 2014
Rapport

Enacting Green Consumers: The Case of the Scandinavian Preppies
Christian Fuentes
Culture Unbound. Journal of Current Cultural Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 19

Sidansvarig: Lise-Lotte Walter|Sidan uppdaterades: 2016-09-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?