Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Niklas Sörum

Forskare

Niklas Sörum
Forskare
Centrum för konsumtionsvetenskap
Akademisk grad: Doktor,
niklas.sorum@cfk.gu.se
031-786 5990

Postadress: Box 603, 40530 Göteborg
Besöksadress: Viktoriagatan 13 , 41125 Göteborg


Gothenburg Research Institute, GRI (Mer information)
Box 603
40530 Göteborg
www.gri.handels.gu.se
gri@gri.gu.se
Fax: 031-786 5619

Besöksadress: Övre fogelbergsgatan 6 , 40530 Göteborg

Om Niklas Sörum

Niklas Sörum är filosofie doktor i Etnologi och forskare vid Centrum för Konsumtionsvetenskap, CFK, vid Göteborgs universitet. Han forskar om digitaliseringen av konsumtionskultur, etisk konsumtion, second hand-, retro- och vintagemarknader och jazzmusikfestivaler som kulturarvsproduktion. Han deltar i projekten DIGCON (digitalization of consumer culture), Re:heritge och CHIME vid CFK. Hans forskning har publicerats i vetenskapliga journaler som Consumption, Markets & Culture, Journal of Consumer Policy och Culture Unbound. Niklas senaste bok är en samförfattad, komparativ etnografisk studie av konsumenters shoppingrutter utgiven på Ashgate. 

Forskningsområden

  • Konsumtionsforksning
  • Digitalisering av konsumtionskultur
  • Etisk och hållbar konsumtion
  • Secondhand marknader, konsumtion och kultur
  • Marknader för kulturarv

Undervisningsområden

  • Ethical consumption

Visar 1 - 10 av 36

2016

Materialiserad moral
Niklas Hansson, Christian Fuentes
Kulturella perspektiv - Svensk etnologisk tidsskrift, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Konsumtionskultur och digitalisering
Niklas Hansson, Magdalena Petersson McIntyre
Kulturella perspektiv - Svensk etnologisk tidsskrift, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2015

Life phases, mobility and consumption. An ethnography of shopping routes
Helene Brembeck, Niklas Hansson, Michèle Lalanne, Jean-Sébastien Vayre
Ashgate, Bok 2015
Bok

Market Hydraulics and Subjectivities in the “Wild”: Circulations of the Flea Market
Niklas Hansson, Helene Brembeck
Culture Unbound. Journal of Current Cultural Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2014

Green shopping apps as market devices: materialities, competences and moralities
Christian Fuentes, Niklas Hansson
www.nrwa.se, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Marketization of cultural values: using nostalgia as sales pitch
Helene Brembeck, Niklas Hansson
Association of Critical Heritage Studies second biannual conference, Canberra, ACHS, 2-4th December 2014 , Paper i proceeding 2014
Paper i proceeding

Shopping Routes: life phase, mobility and consumption
Helene Brembeck, Niklas Hansson
Midterm Conference of the Research Network of Sociology of Consumption (European Sociological Association) ESA, Porto Sept 3-6, 2014 (konferensbidrag), Paper i proceeding 2014
Paper i proceeding

Visar 1 - 10 av 36

Sidansvarig: Lise-Lotte Walter|Sidan uppdaterades: 2016-09-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?