Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Airi Rovio-Johansson

Professor

Airi Rovio-Johansson
Professor
airi.rovio-johansson@gri.gu.se
031-786 2039

Postadress: Box 603, 40530 Göteborg
Besöksadress: Övre Fogelbergsgatan 6 , 41128 Göteborg
Arbetsuppgifter: Forskare


Gothenburg Research Institute, GRI (Mer information)
Box 603
40530 Göteborg
www.gri.handels.gu.se
gri@gri.gu.se
Fax: 031-786 5619

Besöksadress: Övre fogelbergsgatan 6 , 40530 Göteborg

Om Airi Rovio-Johansson

På andra webbplatser

Airi Rovio-Johansson är professor i utbildningsvetenskap vid Gothenburg Research Institute (GRI), Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Hennes forskningsområden: (1) Institutionell kommunikation, diskursanalys och organisatoriska förändringsprocesser inom privata och offentliga organisationer. (2) Undervisning och studenternas lärande samt sambandet mellan undervisning och lärande inom högre utbildning.  (3) Institutionellt kvalitetsarbete och kvalitetssäkringssystem och metoder inom högre utbildning och olika nationella och internationella organisationer; privata och offentliga sektorer/organisationer.  (4) Livslångt lärande som varaktigt/hållbart interkulturellt lärande mellan generationer inom olika nationella och internationella organisationer. Hon är utvärderingsexpert som anlitas av internationella och nationella privata och offentliga organisationer. Hon har publicerat böcker och artiklar i internationella och nationella tidskrifter och kapitel i internationella och nationella böcker inom dessa forskningsområden.

Forskningsområden

  • 1. Institutionell kommunikation, diskursanalys och organisatoriska förändringsprocesser inom privata och offentliga organisationer.
  • 2. Undervisning och studenternas lärande samt relationen mellan undervisning och lärande i högre utbildning; teoretisk och metodologisk forskning och utveckling inom högre utbildning.
  • 3. Institutionellt kvalitetsarbete och kvalitetssäkringssystem och metoder inom högre utbildning, olika nationella och internationella organisationer; inom privata och offentliga sektorer/organisationer.
  • 4. Livslångt lärande som varaktigt/hållbart interkulturellt lärande mellan generationer inom olika nationella och internationella organisationer.

Undervisningsområden

  • 1. Forskningsmetoder: Kvalitativa forskningsmetoder (Forskarutbildningsnivå);
  • 2. Projektplanering och forskningsfrågor : case studier, narrativ forskning och etnometodologisk forskning (Forskarutbildningsnivå);
  • 3. Kvalitativa forskningsmetoder och kvalitativa bedömningar och utvärderingar inom högre utbildning; sakkunninguppdrag; tillsättningsärenden;
  • 4. Utbildning och utvärdering: Forskningsmetoder (Grundutbildningsnivå);

Visar 1 - 10 av 86

2016

Students’ Knowledge Progression: Sustainable Learning in Higher Education
Airi Rovio-Johansson
International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Continuity and Development in the Phenomenography and Variation Theory Tradition
Airi Rovio-Johansson, Åke Ingerman
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2015

Systematic and serendipitous discoveries: a shift in sensemaking
Roy Liff, Airi Rovio-Johansson
Journal of Documentation, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2014

Gendered communicative construction of patients in consultation settings
Joel Hedegaard, Helene Ahl, Airi Rovio-Johansson, Eleni Siouta
Women & health, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Students' understanding of theory in undergraduate education
Roy Liff, Airi Rovio-Johansson
Teaching in Higher Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Communicative Construction of Native versus Non-Native Swedish Speaking Patients in Consultation Settings
Joel Hedegaard, Airi Rovio-Johansson, Eleni Siouta
Scandinavian Journal of Public Administration, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2013

A longitudinal study of progression in students’ knowledge in three accounting courses
Airi Rovio-Johansson
15th Biennial Conference EARLI 2013, European Association for Research on Learning and Instruction, 27-31 August at Munich Technical University (TUM), TUM School of Education, Munich, Germany. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Students’ progression in knowledge development: A longitudinal study
Airi Rovio-Johansson
the World Association of Lesson Studies (WALS), International Conference, 6-9 September 2013 at University of Gothenburg, Gothenburg, Sweden., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

An Application of Variation Theory of Learning in Higher Education
Airi Rovio-Johansson
Malcolm Tight & Jeroen Huisman (Eds.) Theory and Method in Higher Education Research. International Perspectives on Higher Education Research, Vol. 9, Emerald Group Publishing Limited, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

En metaanalys av en fragmentarisk slutteori om ledarskap
Airi Rovio-Johansson
Cregård, A. & U. Eriksson-Zetterquist (Ed.). 800 ord till Rolf Solli. GRI Report 2013:1, Göteborg, University of Gothenburg, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 86

Sidansvarig: Lise-Lotte Walter|Sidan uppdaterades: 2016-09-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?