Anthony G. Hopwood Award till Sten Jönsson

Som förste europé har Sten Jönsson, forskare vid Gothenburg Research Institute, fått The Anthony G. Hopwood Award for academic leadership – en av de finaste utmärkelserna inom redovisning.

– Det blir ett kvitto på att jag har gjort någon nytta, säger han.

Foto: Mikael Wickelgren

Priset delas ut av European Accounting Association (EAA). I motiveringen till priset framhöll de särskilt Sten Jönssons arbete med att hjälpa blivande forskare.

– De pratade mycket om min generositet, att jag har hjälpt många doktorander att hitta vad de själva brinner för. Många av dem har senare också blivit framgångsrika professorer, säger Sten Jönsson.

Sten Jönsson blev professor i redovisning och finansiering 1976. 1990 var han med och grundade Gothenburg Research Institute och har varit forskare vid insitutet sedan dess.

Hur känns det att få ett sådant här pris?
– Det är hedrande såklart. Det blir ett kvitto på att jag har gjort någon nytta.

Anthony G. Hopwood är en legendar inom företagsekonomi och redovisning och grundade ämnets viktigaste tidskrift, Accounting, Organizations and Society. Sten Jönsson betonar ordet ”society” och att Hopwood, liksom EAA, länge kämpat för att behålla närheten till samhället inom redovisningsfältet.

– I USA har redovisning särkopplats från företagsekonomi och blivit ett eget ämne medan man i Europa försökt behålla kopplingen till policy och till samhället. Och det är jätteviktigt. Till exempel samhällsfrågor som skattesmitning, att företag ska kunna konkurrera på lika villkor, att arbete rör sig över gränser – alla dessa problem har att göra med samhällets reglering av marknader och redovisning. Folk tror att redovisning bara handlar om debet och kredit. Men så har det inte varit sedan 1400-talet.

Vad tycker du själv är ditt främsta bidrag forskningsmässigt?
– Det är alltid svårt att bedöma sådant själv. Men den artikel som blivit mest citerad skrev jag på 70-talet tillsammans med Bo Hedberg och handlar om vad jag kallar semi-confusing information. Det är sådan information som är förvirrande men som får folk, till exempel i ett företag, att börja prata, ställa frågor och som startar diskussioner där organisationen lär sig något och förändras. Förmågan att kunna förändras är jätteviktig i ett företag. Det är ett oerhört slöseri när ett företag bara lägger ner och nya startas från noll. Men det finns en massa tröghet som gör att förändring är svårt – och den mesta trögheten sitter i människors huvuden, säger Sten Jönsson.

Läs mer om Sten Jönsson

FAKTA:
Anthony G. Hopwood, hedersdoktor vid Handelshögskolan, gjorde stora insatser för att bringa alla de olika traditionerna inom redovisning i Europa tillsammans i EAA. Han grundade också den viktigaste vetenskapliga tidskriften, Accounting, Organizations and Society, och var dess editor under flera årtionden. Han var starkt engagerad i många år inom EIASM (European Institute for Advanced Studies in Management) i Bryssel, och byggde senare upp en ny handelshögskola vid Oxford-universitetet: Said School of Business.

Sten Jönsson tog emot priset på EAAs årskongress som hölls i Maastricht 11-13 maj.