Föreläsningar på webben med våra forskare- om gränslös arbetsmarknad

Digitaliseringen har på snabb tid förändrat vårt arbetsliv. Matchning och temporära uppdrag blir allt vanligare. Det nya kallas för ”gig-ekonomi”. Hur påverkar detta arbetsmiljön? Hur ska man som företag lyckas rekrytera på en global marknad? Hur ska människor få ett hållbart arbetsliv i allt detta nya? Två av våra forskare på Gothenburg Research Institute, Maria Norbäck och Nanna Gillberg medverkade på Prins Bertil seminariet som Handelshögskolan i Göteborg anordnade.

Föreläsningarna går att se här i efterhand.

Var går gränsen i det gränslösa arbetslivet? Nanna Gillberg, forskare, Handelshögskolan

Finns det några gränser överhuvudtaget? Är det önskvärt med gränser och vem ska i så fall sätta gränser? Nanna Gillberg berättar om slutsatser och resonemang utifrån en Kunskapssammanställning hon gjort för Arbetsmiljöverket.

Nya sätt att organisera arbete-betydelsen för arbetsmiljö och hälsa, den finns att ladda ned på Arbetsmiljöverkets webbplats.

Frihet eller inget kvar att förlora? Om frilansarbete och frihetens paradox.

Maria Norbäck har forskat om frilansarbetet, framförallt på journalister men även andra yrken.

Vad är frilansarbete? Nu ser vi frilansare inom allt fler yrkesgrupper som till exempel socionomer och barnmorskor. Man har inte ett jobb utan man gör ett jobb, man är egen företagare och arvoderar sina uppdrag.