Många nya forskningsprojekt till Gothenburg Research Institute

Under våren har det blivit klart med flera nya spännande forskningsprojekt till Gothenburg Research Institute, Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet. Sammanlagt har GRI beviljats nästan 11,8 miljoner kronor till nya forskningsprojekt.

Bland annat har GRI fått 650 000 kronor från Diskrimineringsombudsmannen till projektet ”Aktiva åtgärder för att motverka diskriminering”. Andra forskningsprojekt handlar om; ”Robotisering av arbetsplatser” (där stiftelsen ekonomisk forskning i Västsverige är uppdragsgivare), ”Turismens Roll i multikulturella samhällen” (Formas via Malmö Universitet) samt flera projekt där Handelsbankens stiftelse är finansiär, bland annat forskning om ”Finansmarknadens tillit till finansanalytikernas rekommendationer”.

Här är hela listan på alla nya beviljade forskningsprojekt vid Gothenburg Research Institute, våren 2019

*Aktiva åtgärder för att motverka diskriminering, 650 000 kronor, finansiär Diskrimineringsombudsmannen. Forskare Ulla Eriksson-Zetterquist.

*Parkeringsnormer, 1 043 000 kronor, finansiär Formas via Chalmers, forskare Ulrika Holmberg.

*Metodutveckling för kritisk forskning av digitalisering, 100 000 kronor, finansiär Handelshögskolans Jubileumsfond. Forskare Annelie Sjölander-Lindqvist.

*Undersökning om psykosociala och socioekonomiska effekter av stora rovdjur, 752 000 kronor, finansiär Naturvårdsverket. Forskare Annelie Sjölander-Lindqvist.

*Konferens OMICS, 160 000 kronor, finansiär Handelshögskolans Jubileumsfond, ansvarig forskare Andreas Diedrich.

*Robotisering av arbetsplatser, 642 284 kronor, finansiär Ekonomisk forskning i Västsverige. Forskare Barbara Czarniawska.

*Stärkta bibliotek- staden där vi läser, 193 000 kronor, finansiär Kulturförvaltningen Göteborgs stad. Forskare Sandra Hillén.

*Turismens roll i multikulturella samhällen, 2 500 000 kronor, Finansiär Formas, via Malmö universitet. Forskare Emma Björner.

* Påverkar barns involvering i processen om livsmedelsavfall hushållens avfallsmängd,
2 200 000 kronor. Finansiär Formas via Ratio. Forskare Sandra Samuelsson.

*Institutionella investerare, innovationer och finansieringen av entreprenöriella företag, 1 500 000 kronor. Finansiär Handelsbankens stiftelse. Forskare Hans Jeppsson (stipendium).

*Finansmarknadens tillit till finansanalytikernas rekommendationer, 1 252 000 kronor, Finansiär Handelsbankens stiftelse. Forskare Magnus Jansson (stipendium).

*Realisation inom klädföretag, 750 000 kronor, finansiär Handelsrådet. Forskare Gabriella Wulff (stipendium).

Ulla Eriksson-Zetterquist, Föreståndare, Gothenburg Research Institute
Tel 031-786 5407