Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kontaktformulär








 


OBS! Vill du ha svar, ange e-post eller telefonnummer!




Airi Rovio-Johansson

Professor

Airi Rovio-Johansson
Professor
airi.rovio-johansson@gri.gu.se
031-786 2039

Postadress: Box 603, 40530 Göteborg
Besöksadress: Viktoriagatan 13, plan 3 , 41125 Göteborg
Arbetsuppgifter: Forskare


Gothenburg Research Institute, GRI (Mer information)
Box 603
405 30 Göteborg
www.gri.handels.gu.se
gri@gri.gu.se
Fax: 031-786 5619
Besöksadress: Viktoriagatan 13, plan 3 , 411 25 Göteborg

Om Airi Rovio-Johansson

Airi Rovio-Johansson är professor i utbildningsvetenskap vid Gothenburg Research Institute (GRI), Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Hennes forskningsområden: (1) Institutionell kommunikation, diskursanalys och organisatoriska förändringsprocesser inom privata och offentliga organisationer. (2) Undervisning och studenternas lärande samt sambandet mellan undervisning och lärande inom högre utbildning.  (3) Institutionellt kvalitetsarbete och kvalitetssäkringssystem och metoder inom högre utbildning och olika nationella och internationella organisationer; privata och offentliga sektorer/organisationer.  (4) Livslångt lärande som varaktigt/hållbart interkulturellt lärande mellan generationer inom olika nationella och internationella organisationer. Hon är utvärderingsexpert som anlitas av internationella och nationella privata och offentliga organisationer. Hon har publicerat böcker och artiklar i internationella och nationella tidskrifter och kapitel i internationella och nationella böcker inom dessa forskningsområden.

På andra webbplatser

Forskningsområden

  • 1. Institutionell kommunikation, diskursanalys och organisatoriska förändringsprocesser inom privata och offentliga organisationer.
  • 2. Undervisning och studenternas lärande samt relationen mellan undervisning och lärande i högre utbildning; teoretisk och metodologisk forskning och utveckling inom högre utbildning.
  • 3. Institutionellt kvalitetsarbete och kvalitetssäkringssystem och metoder inom högre utbildning, olika nationella och internationella organisationer; inom privata och offentliga sektorer/organisationer.
  • 4. Livslångt lärande som varaktigt/hållbart interkulturellt lärande mellan generationer inom olika nationella och internationella organisationer.

Pågående forskning

  • Changing teaching, changing teachers through Variation Theory and patterns of variation., Aug/19 - Dec/22
  • Professional and career development among bank officials in one Swedish Bank, Jan/17 - Dec/19

Undervisningsområden

  • 1. Forskningsmetoder: Kvalitativa forskningsmetoder (Forskarutbildningsnivå);
  • 2. Projektplanering och forskningsfrågor : case studier, narrativ forskning och etnometodologisk forskning (Forskarutbildningsnivå);
  • 3. Kvalitativa forskningsmetoder och kvalitativa bedömningar och utvärderingar inom högre utbildning; sakkunninguppdrag; tillsättningsärenden;
  • 4. Utbildning och utvärdering: Forskningsmetoder (Grundutbildningsnivå);

Utvalda publikationer

Students’ Knowledge Progression: Sustainable Learning in Higher Education
Rovio-Johansson, Airi
International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 28:3, s. 427-439, 2016

Continuity and Development in the Phenomenography and Variation Theory Tradition
Rovio-Johansson, Airi, Ingerman, Åke
Scandinavian Journal of Educational Research, 60:3, s. 257-271, 2016

Systematic and serendipitous discoveries: a shift in sensemaking
Liff, Roy, Rovio-Johansson, Airi
Journal of Documentation, 71:6, s. 1250-1264, 2015

An Application of Variation Theory of Learning in Higher Education
Rovio-Johansson, Airi
Malcolm Tight & Jeroen Huisman (Eds.) Theory and Method in Higher Education Research. International Perspectives on Higher Education Research, Vol. 9, Emerald Group Publishing Limited, s. 261-279, 2013



2019

Visar 71 - 80 av 93

2004

Arguing your case on principles of management in a merger context
Sten Jönsson, Airi Rovio-Johansson, Gary Kokk
Paper presented at the International the SAM/IFSAM Vllth World Congress, Göteborg, Sverige., Göteborg, Paper i proceeding 2004
Paper i proceeding

Contextualized meanings of integration in mergers
Airi Rovio-Johansson
Paper presented at the International the SAM/IFSAM Vllth World Congress, Göteborg, Sverige., Göteborg, Paper i proceeding 2004
Paper i proceeding

2003

Vilkår för Pedagogiskt Udviklingsarbejde. Evaluering av de Pedagogiske enheder på DTU och CBS.
Airi Rovio-Johansson, B. Due, A. Havnes, I. Enroth
Danmarks Evalueringsinstitut, Köpenhamn, Danmark., Rapport 2003
Rapport

Organisational learning: Understanding of 'integration' in merging businesses
Airi Rovio-Johansson
The 6th European regional Congress of the International Association for Cross Cultural Psychology, 12-16 July, Budapest, Hungary., Paper i proceeding 2003
Paper i proceeding

Students' process of knowledge development in Accounting in Higher Education.
Airi Rovio-Johansson
the 17th Nordic Conference on Business Studies, 14th - 16th of August 2003, Reykjavik, Iceland., Paper i proceeding 2003
Paper i proceeding

On Students' Understanding of Accounting in Higher Education.
Airi Rovio-Johansson
The 26th Annual Congress of the European Accounting Association, April 2-4, 2003. Seville, Spanien., Paper i proceeding 2003
Paper i proceeding

On understanding and development of knowledge in Accounting: A follow-up study of students in Higher Education
Airi Rovio-Johansson
Paper presented at the 10th Conference of European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), August 26-30, 2003, Padova, Italy., Paper i proceeding 2003
Paper i proceeding

Accounts of integration and integration of accounts
Airi Rovio-Johansson
17th Nordic Conference on Business Studies, 14th - 16th of August 2003, Reykjavik, Island., Paper i proceeding 2003
Paper i proceeding

Visar 71 - 80 av 93

Sidansvarig: Agnes Faxén|Sidan uppdaterades: 2016-09-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?