Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Airi Rovio-Johansson

Professor

Airi Rovio-Johansson
Professor
airi.rovio-johansson@gri.gu.se
031-786 2039

Postadress: Box 603, 40530 Göteborg
Besöksadress: Viktoriagatan 13, plan 3 , 41125 Göteborg
Arbetsuppgifter: Forskare


Gothenburg Research Institute, GRI (Mer information)
Box 603
405 30 Göteborg
www.gri.handels.gu.se
gri@gri.gu.se
Fax: 031-786 5619
Besöksadress: Viktoriagatan 13, plan 3 , 411 25 Göteborg

Om Airi Rovio-Johansson

Airi Rovio-Johansson är professor i utbildningsvetenskap vid Gothenburg Research Institute (GRI), Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Hennes forskningsområden: (1) Institutionell kommunikation, diskursanalys och organisatoriska förändringsprocesser inom privata och offentliga organisationer. (2) Undervisning och studenternas lärande samt sambandet mellan undervisning och lärande inom högre utbildning.  (3) Institutionellt kvalitetsarbete och kvalitetssäkringssystem och metoder inom högre utbildning och olika nationella och internationella organisationer; privata och offentliga sektorer/organisationer.  (4) Livslångt lärande som varaktigt/hållbart interkulturellt lärande mellan generationer inom olika nationella och internationella organisationer. Hon är utvärderingsexpert som anlitas av internationella och nationella privata och offentliga organisationer. Hon har publicerat böcker och artiklar i internationella och nationella tidskrifter och kapitel i internationella och nationella böcker inom dessa forskningsområden.

På andra webbplatser

Forskningsområden

  • 1. Institutionell kommunikation, diskursanalys och organisatoriska förändringsprocesser inom privata och offentliga organisationer.
  • 2. Undervisning och studenternas lärande samt relationen mellan undervisning och lärande i högre utbildning; teoretisk och metodologisk forskning och utveckling inom högre utbildning.
  • 3. Institutionellt kvalitetsarbete och kvalitetssäkringssystem och metoder inom högre utbildning, olika nationella och internationella organisationer; inom privata och offentliga sektorer/organisationer.
  • 4. Livslångt lärande som varaktigt/hållbart interkulturellt lärande mellan generationer inom olika nationella och internationella organisationer.

Pågående forskning

  • Changing teaching, changing teachers through Variation Theory and patterns of variation., Aug/19 - Dec/22
  • Professional and career development among bank officials in one Swedish Bank, Jan/17 - Dec/19

Undervisningsområden

  • 1. Forskningsmetoder: Kvalitativa forskningsmetoder (Forskarutbildningsnivå);
  • 2. Projektplanering och forskningsfrågor : case studier, narrativ forskning och etnometodologisk forskning (Forskarutbildningsnivå);
  • 3. Kvalitativa forskningsmetoder och kvalitativa bedömningar och utvärderingar inom högre utbildning; sakkunninguppdrag; tillsättningsärenden;
  • 4. Utbildning och utvärdering: Forskningsmetoder (Grundutbildningsnivå);

Utvalda publikationer

Students’ Knowledge Progression: Sustainable Learning in Higher Education
Rovio-Johansson, Airi
International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 28:3, s. 427-439, 2016

Continuity and Development in the Phenomenography and Variation Theory Tradition
Rovio-Johansson, Airi, Ingerman, Åke
Scandinavian Journal of Educational Research, 60:3, s. 257-271, 2016

Systematic and serendipitous discoveries: a shift in sensemaking
Liff, Roy, Rovio-Johansson, Airi
Journal of Documentation, 71:6, s. 1250-1264, 2015

An Application of Variation Theory of Learning in Higher Education
Rovio-Johansson, Airi
Malcolm Tight & Jeroen Huisman (Eds.) Theory and Method in Higher Education Research. International Perspectives on Higher Education Research, Vol. 9, Emerald Group Publishing Limited, s. 261-279, 2013



2019

Visar 31 - 40 av 93

2009

Izmir University of Economics, Turkey. Evaluation Report.
Alberto Amaral, Airi Rovio-Johansson, F. D’Ínganna, I. Leban, N. Whelan
Brussels, European University Association, Rapport 2009
Rapport

Teachers’ ways of reconciling theory and practice: Experiences and implications of the Learning Study in an undergraduate Business programme.
Airi Rovio-Johansson
Paper presented at the International Conference of the World Association of Lesson Studies (WALS) in 8 – 10th of December 2009 at the Hong Kong Institute of Education, Hong Kong, China., Paper i proceeding 2009
Paper i proceeding

Relating Learning and Teaching in Higher Education: Steps towards Empirically Based Didactic Knowledge.
Airi Rovio-Johansson, Marie Lumsden
Paper presented at the 13th Biennial Conference EARLI 2009, European Association for Research on Learning and Instruction, August 25-29 2009 in Amsterdam, The Netherlands., Paper i proceeding 2009
Paper i proceeding

2008

Essays on Supportive Peer Review
Alberto Amaral, Airi Rovio-Johansson, Maria João Rosa, Don F Westerheijden
New York, NOVA Science Publishers, Samlingsverk 2008
Samlingsverk

Institutional Evaluation of Università Degli Studi Palermo, Italy
Airi Rovio-Johansson, T. Bull, K. Wosokinsky, R. Lewis, L. Deca
Brussels, European University Association, Rapport 2008
Rapport

Design for redesign: Deliberating strategic action in an industrial net
Sten Jönsson, Gary Kokk, Airi Rovio-Johansson
Third International Workshop on Organization Design, Centre for Organizational Renewal and Evolution (CORE), Aarhus School of Business, University of Arhus, 18-20 maj 2008, Aarhus, Danmark, Paper i proceeding 2008
Paper i proceeding

Employability and Career Development – Perceptions of employability among professional employees
Airi Rovio-Johansson, Stefan Tengblad
26:e International Labour Process Conference (ILPC), 18-20 mars 2008, Dublin, Irland , Paper i proceeding 2008
Paper i proceeding

How can Learning Study be introduced into the academic system? An application study in Swedish Higher Education
Airi Rovio-Johansson
World Association of Lesson Studies (WALS) International Conference, 1-3 december, 2008, Hong Kong Institute of Higher Education, Hong Kong, China , Paper i proceeding 2008
Paper i proceeding

Designat experiment - ett sätt att granska förbättringen av studenternas förståelse av grundläggande ekonomiska samband
Airi Rovio-Johansson, Marie Lumsden
Företagsekonomiska Konferensen (FEKIS), 12-13 november 2008, Handelshögskolan, Göteborgs universitet, Göteborg, Paper i proceeding 2008
Paper i proceeding

Teachers’ and Students’ different ways of constituting the learning object in Accounting
Airi Rovio-Johansson
EARLI SIG 9 Workshop på Högskolan i Kristianstad, 22-24 maj 2008, Kristianstad, Paper i proceeding 2008
Paper i proceeding

Visar 31 - 40 av 93

Sidansvarig: Cecilia Sjöberg|Sidan uppdaterades: 2016-09-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?