Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Barbara Czarniawska

Seniorforskare

Barbara Czarniawska
Seniorforskare
Akademisk grad: Doktor,
barbara.czarniawska@gri.gu.se
031-786 1552

Postadress: Box 603, 40530 Göteborg
Besöksadress: Viktoriagatan 13, plan 3 , 41125 Göteborg


Gothenburg Research Institute, GRI (Mer information)
Box 603
405 30 Göteborg
www.gri.handels.gu.se
gri@gri.gu.se
Fax: 031-786 5619
Besöksadress: Viktoriagatan 13, plan 3 , 411 25 Göteborg

Om Barbara Czarniawska

Barbara Czarniawska (som är född i Bialystok, Polen 1948) blev psykologimagister vid Warszawas universitet 1970 och avlade sin ekonomie doktorsexamen vid Handelshögskolan i Warszawa 1976. År 1986 antogs hon som oavlönad docent i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm. 1990-1996 var hon professor i allmän företagsekonomi vid Lunds Universitet. Hon är också titulär professor vid European Institute for Advanced Studies in Management i Bryssel, medlem i KVA, IVA och KVVS i Göteborg. Hon är hedersdoktor på Handelshögskolorna i Stockholm, Köpenhamn och Helsingfors, och på Aalborg universitet. År 2000 fick hon Lily and Sven Thuréus "Technical-Economic Award for internationally renowned research in organization theory", och 2003 Wihuri International Prize "in recognition of creative work that has specially furthered and developed the cultural and economic progress of mankind".

Czarniawska har studerat komplexa organisationer i flera länder och skrivit om det på polska, engelska, svenska och italienska. Hennes senaste böcker på svenska är Ute på fältet, inne vid skrivbordet (2014) och En teori om organisering (2015).

 

På andra webbplatser

Forskningsområden

  • Företagsekonomi
  • Organisationsteori
  • Metod

Undervisningsområden

  • Metod

Visar 121 - 130 av 270

2010

The construction of businesswomen in the media: Between evil and frailty
Barbara Czarniawska
In: Chouliaraki, Lilie and Morsing, Mette (eds.) Media, organizations and identity, London, Palgrave, Kapitel i bok 2010
Kapitel i bok

Kvinnor, media och finanser
Barbara Czarniawska
I: Pallas, Josef och Strannegård, Lars (red.) Företag och medier., Malmö, Liber, Kapitel i bok 2010
Kapitel i bok

Narratologi og feltstudier
Barbara Czarniawska
Brinkmann, Svend and Tanggaard, Lene (eds.) Kvalitative metoder. En grundbok. , Copenhagen, Hans Reitzels Forlag, Kapitel i bok 2010
Kapitel i bok

2009

STS meets MOS
Barbara Czarniawska
Organization, Artikel i övriga tidskrifter 2009
Artikel i övriga tidskrifter

Conclusions: plans or well-practiced
Barbara Czarniawska
Czarniawska, Barbara (2009) (ed.) Organizing in the face of risk and threat. , Cheltenham, UK, Edward Elgar, Kapitel i bok 2009
Kapitel i bok

Introduction: Action Nets
Barbara Czarniawska
Czarniawska, Barbara (2009) (ed.) Organizing in the face of risk and threat. , Cheltenham, UK, Edward Elgar, Kapitel i bok 2009
Kapitel i bok

Narrative, Diskurse und Organisationsforschung
Barbara Czarniawska
Diaz-Bone, Rainer & Krell, Gertrude (eds.) Diskurs und Ökonomie. Diskursanalytische Perspektiven auf Märkte und Organisationen., Wiesbaden, VS Verlag für Sozialwissenschaften, Kapitel i bok 2009
Kapitel i bok

Organizing in the face of risk and threat
Barbara Czarniawska
Cheltenham, UK, Edward Elgar, Samlingsverk 2009
Samlingsverk

What is the object of management? How management technologies help to create manageable objects
Barbara Czarniawska, Jan Mouritsen
Chapman, Christopher S., Cooper, David J., & Miller, Peter: (eds.I Accounting, organizations, & institutions. , Oxford, Oxford University Press, Kapitel i bok 2009
Kapitel i bok

Visar 121 - 130 av 270

Sidansvarig: Agnes Faxén|Sidan uppdaterades: 2016-09-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?