Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Airi Rovio-Johansson

Professor

Airi Rovio-Johansson
Professor
airi.rovio-johansson@gri.gu.se
031-786 2039

Postadress: Box 603, 40530 Göteborg
Besöksadress: Viktoriagatan 13, plan 3 , 41125 Göteborg
Arbetsuppgifter: Forskare


Gothenburg Research Institute, GRI (Mer information)
Box 603
405 30 Göteborg
www.gri.handels.gu.se
gri@gri.gu.se
Fax: 031-786 5619
Besöksadress: Viktoriagatan 13, plan 3 , 411 25 Göteborg

Om Airi Rovio-Johansson

Airi Rovio-Johansson är professor i utbildningsvetenskap vid Gothenburg Research Institute (GRI), Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Hennes forskningsområden: (1) Institutionell kommunikation, diskursanalys och organisatoriska förändringsprocesser inom privata och offentliga organisationer. (2) Undervisning och studenternas lärande samt sambandet mellan undervisning och lärande inom högre utbildning.  (3) Institutionellt kvalitetsarbete och kvalitetssäkringssystem och metoder inom högre utbildning och olika nationella och internationella organisationer; privata och offentliga sektorer/organisationer.  (4) Livslångt lärande som varaktigt/hållbart interkulturellt lärande mellan generationer inom olika nationella och internationella organisationer. Hon är utvärderingsexpert som anlitas av internationella och nationella privata och offentliga organisationer. Hon har publicerat böcker och artiklar i internationella och nationella tidskrifter och kapitel i internationella och nationella böcker inom dessa forskningsområden.

På andra webbplatser

Forskningsområden

  • 1. Institutionell kommunikation, diskursanalys och organisatoriska förändringsprocesser inom privata och offentliga organisationer.
  • 2. Undervisning och studenternas lärande samt relationen mellan undervisning och lärande i högre utbildning; teoretisk och metodologisk forskning och utveckling inom högre utbildning.
  • 3. Institutionellt kvalitetsarbete och kvalitetssäkringssystem och metoder inom högre utbildning, olika nationella och internationella organisationer; inom privata och offentliga sektorer/organisationer.
  • 4. Livslångt lärande som varaktigt/hållbart interkulturellt lärande mellan generationer inom olika nationella och internationella organisationer.

Pågående forskning

  • Changing teaching, changing teachers through Variation Theory and patterns of variation., Aug/19 - Dec/22
  • Professional and career development among bank officials in one Swedish Bank, Jan/17 - Dec/19

Undervisningsområden

  • 1. Forskningsmetoder: Kvalitativa forskningsmetoder (Forskarutbildningsnivå);
  • 2. Projektplanering och forskningsfrågor : case studier, narrativ forskning och etnometodologisk forskning (Forskarutbildningsnivå);
  • 3. Kvalitativa forskningsmetoder och kvalitativa bedömningar och utvärderingar inom högre utbildning; sakkunninguppdrag; tillsättningsärenden;
  • 4. Utbildning och utvärdering: Forskningsmetoder (Grundutbildningsnivå);

Utvalda publikationer

Students’ Knowledge Progression: Sustainable Learning in Higher Education
Rovio-Johansson, Airi
International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 28:3, s. 427-439, 2016

Continuity and Development in the Phenomenography and Variation Theory Tradition
Rovio-Johansson, Airi, Ingerman, Åke
Scandinavian Journal of Educational Research, 60:3, s. 257-271, 2016

Systematic and serendipitous discoveries: a shift in sensemaking
Liff, Roy, Rovio-Johansson, Airi
Journal of Documentation, 71:6, s. 1250-1264, 2015

An Application of Variation Theory of Learning in Higher Education
Rovio-Johansson, Airi
Malcolm Tight & Jeroen Huisman (Eds.) Theory and Method in Higher Education Research. International Perspectives on Higher Education Research, Vol. 9, Emerald Group Publishing Limited, s. 261-279, 2013



2019

Visar 21 - 30 av 93

2012

Collaborative production of pedagogical knowledge: enhancing students' learning
Airi Rovio-Johansson, Marie Lumsden
Journal of Applied Research in Higher Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2012
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Izmir University of Economics. Follow-Up Evaluation Report
C Solà, N Whelan, C Stråhlman, Airi Rovio-Johansson
Brussels, European University Association, Rapport 2012
Rapport

Members' Sensemaking in a Multi-Professional Team
Airi Rovio-Johansson, Roy Liff
Journal of Health Organization and Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2012
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Multi-framing as a tool in top management teams
Gary Kokk, Sten Jönsson, Airi Rovio-Johansson
Tengblad, S. (red.) The Work of Managers: Towards a Practice Theory of Management. , Oxford, Oxford University Press, Kapitel i bok 2012
Kapitel i bok

2011

Teachers’ ways of understanding teaching and students’ learning: Implications of a Learning Study in Accounting
Airi Rovio-Johansson
the World Association of Lesson Studies, International Conference, 25 – 27 November at University of Tokyo, Tokyo, Japan., Paper i proceeding 2011
Paper i proceeding

Development of elementary school teachers’ inferential skills and reading comprehension in Chile
Airi Rovio-Johansson, B. Sandoval Figueroa, M. Neumann Aillon, J. Chandía Herrera, V. Monje Yáñez et al.
15th Biennial Conference EARLI 2011, European Association for Research on Learning and Instruction, August 31 August – 3 September 2011 at University of Exeter, Exeter, United Kingdom., Paper i proceeding 2011
Paper i proceeding

Collaborative Production of Pedagogical Knowledge in Higher Education
Airi Rovio-Johansson
Nation Institute of Education, NIE’s Symposium 1 - 3 June 2011 at university of Singapore, Singapore., Paper i proceeding 2011
Paper i proceeding

2010

Instituto Politécnico do Porto. Report on Follow-Up Visit
B. Schmidt-Nielsen, I. Leban, A. Gavra, Airi Rovio-Johansson
Brussels, European University Association, Rapport 2010
Rapport

Istanbul University. Evaluation Report
K Edwards, Airi Rovio-Johansson, B. Weil, N. Whelan, B. Banaszak
Brussels, European University Association, Rapport 2010
Rapport

Relative Efficiency of Research Assessment Based on External Peer Review – Evidence from Copenhagen Business School.
Airi Rovio-Johansson, Ole Stenvinkel Nilsson
the 3rd Annual Conference on Institutional Research: Informing Enhancement, Practice and Strategy, 29th-30th June, 2010, Dublin City University, Ireland., Paper i proceeding 2010
Paper i proceeding

Visar 21 - 30 av 93

Sidansvarig: Cecilia Sjöberg|Sidan uppdaterades: 2016-09-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?