Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Airi Rovio-Johansson

Professor

Airi Rovio-Johansson
Professor
airi.rovio-johansson@gri.gu.se
031-786 2039

Postadress: Box 603, 40530 Göteborg
Besöksadress: Viktoriagatan 13, plan 3 , 41125 Göteborg
Arbetsuppgifter: Forskare


Gothenburg Research Institute, GRI (Mer information)
Box 603
405 30 Göteborg
www.gri.handels.gu.se
gri@gri.gu.se
Fax: 031-786 5619
Besöksadress: Viktoriagatan 13, plan 3 , 411 25 Göteborg

Om Airi Rovio-Johansson

Airi Rovio-Johansson är professor i utbildningsvetenskap vid Gothenburg Research Institute (GRI), Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Hennes forskningsområden: (1) Institutionell kommunikation, diskursanalys och organisatoriska förändringsprocesser inom privata och offentliga organisationer. (2) Undervisning och studenternas lärande samt sambandet mellan undervisning och lärande inom högre utbildning.  (3) Institutionellt kvalitetsarbete och kvalitetssäkringssystem och metoder inom högre utbildning och olika nationella och internationella organisationer; privata och offentliga sektorer/organisationer.  (4) Livslångt lärande som varaktigt/hållbart interkulturellt lärande mellan generationer inom olika nationella och internationella organisationer. Hon är utvärderingsexpert som anlitas av internationella och nationella privata och offentliga organisationer. Hon har publicerat böcker och artiklar i internationella och nationella tidskrifter och kapitel i internationella och nationella böcker inom dessa forskningsområden.

På andra webbplatser

Forskningsområden

  • 1. Institutionell kommunikation, diskursanalys och organisatoriska förändringsprocesser inom privata och offentliga organisationer.
  • 2. Undervisning och studenternas lärande samt relationen mellan undervisning och lärande i högre utbildning; teoretisk och metodologisk forskning och utveckling inom högre utbildning.
  • 3. Institutionellt kvalitetsarbete och kvalitetssäkringssystem och metoder inom högre utbildning, olika nationella och internationella organisationer; inom privata och offentliga sektorer/organisationer.
  • 4. Livslångt lärande som varaktigt/hållbart interkulturellt lärande mellan generationer inom olika nationella och internationella organisationer.

Pågående forskning

  • Changing teaching, changing teachers through Variation Theory and patterns of variation., Aug/19 - Dec/22
  • Professional and career development among bank officials in one Swedish Bank, Jan/17 - Dec/19

Undervisningsområden

  • 1. Forskningsmetoder: Kvalitativa forskningsmetoder (Forskarutbildningsnivå);
  • 2. Projektplanering och forskningsfrågor : case studier, narrativ forskning och etnometodologisk forskning (Forskarutbildningsnivå);
  • 3. Kvalitativa forskningsmetoder och kvalitativa bedömningar och utvärderingar inom högre utbildning; sakkunninguppdrag; tillsättningsärenden;
  • 4. Utbildning och utvärdering: Forskningsmetoder (Grundutbildningsnivå);

Utvalda publikationer

Students’ Knowledge Progression: Sustainable Learning in Higher Education
Rovio-Johansson, Airi
International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 28:3, s. 427-439, 2016

Continuity and Development in the Phenomenography and Variation Theory Tradition
Rovio-Johansson, Airi, Ingerman, Åke
Scandinavian Journal of Educational Research, 60:3, s. 257-271, 2016

Systematic and serendipitous discoveries: a shift in sensemaking
Liff, Roy, Rovio-Johansson, Airi
Journal of Documentation, 71:6, s. 1250-1264, 2015

An Application of Variation Theory of Learning in Higher Education
Rovio-Johansson, Airi
Malcolm Tight & Jeroen Huisman (Eds.) Theory and Method in Higher Education Research. International Perspectives on Higher Education Research, Vol. 9, Emerald Group Publishing Limited, s. 261-279, 2013



2019

Visar 41 - 50 av 93

2008

The IEP in a Multi-level, Multi-Actor Future
Don Westerheijden, Alberto Amaral, Maria João Rosa, Airi Rovio-Johansson
A. Amaral, A. Rovio-Johansson, D. Westerheijden och M. J. Rosa (2008). Essays in Supportive Peer Review, New York, NOVA Publishers, Kapitel i bok 2008
Kapitel i bok

Follow Up Processes: An analysis of the recommendations in Follow Up Reports
Airi Rovio-Johansson
I A. Amaral, A. Rovio-Johansson, D. Westerheijden och M. J. Rosa (2008). Essays in Supportive Peer Review, New York, NOVA Publishers, Kapitel i bok 2008
Kapitel i bok

What Was Evaluated in Terms of Teaching and Research?
Airi Rovio-Johansson
A. Amaral, A. Rovio-Johansson, D. Westerheijden och M. J. Rosa (2008). Essays in Supportive Peer Review, New York, NOVA Publishers, Kapitel i bok 2008
Kapitel i bok

Audits As Supportive Peer Reviews
Airi Rovio-Johansson, Alberto Amaral, Don Westerheijden
A. Amaral, A. Rovio-Johansson, D. Westerheijden och M. J. Rosa (2008). Essays in Supportive Peer Review, New York, NOVA Publishers, Kapitel i bok 2008
Kapitel i bok

Introduction to Essays in Supportive Peer Review
Alberto Amaral, Maria João Rosa, Airi Rovio-Johansson, Don Westerheijden
In A. Amaral, A. Rovio-Johansson, D. Westerheijden and M. J. Rosa (2008). Essays in Supportive Peer Review, New York, NOVA Publishers, Kapitel i bok 2008
Kapitel i bok

2007

Learning Study Model adapted to Higher Education in Sweden: Enhancing Students’ Learning Outcomes in Accounting
Airi Rovio-Johansson
Article presented at the World Association of Lesson Studies, International Conference 2007, 29-1 December 2007, Hong Kong Institute of Education, Hong Kong SAR, China., Paper i proceeding 2007
Paper i proceeding

Employability in working life: Graduates' expectations and possibilities after graduation
Airi Rovio-Johansson, Stefan Tengblad
Paper presented at the 19th Nordic Academy of Management Conference, August 9-11, Bergen, Norway., Paper i proceeding 2007
Paper i proceeding

On the Nature of Boundary Objects in Post-Acquisition Integration
Airi Rovio-Johansson, Sten Jönsson, Gary Kokk
ICFAI Journal of Mergers & Acquisitions, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2007
Artikel i vetenskaplig tidskrift

To enhance Students' Learning Outcomes in Accounting by a New Teaching Methodology
Airi Rovio-Johansson, Marie Lumsden
Article presented at the 19th Nordic Academy of Management Conference, August 9-11, Bergen, Norway., Paper i proceeding 2007
Paper i proceeding

Visar 41 - 50 av 93

Sidansvarig: Agnes Faxén|Sidan uppdaterades: 2016-09-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?