Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Airi Rovio-Johansson

Professor

Airi Rovio-Johansson
Professor
airi.rovio-johansson@gri.gu.se
031-786 2039

Postadress: Box 603, 40530 Göteborg
Besöksadress: Viktoriagatan 13, plan 3 , 41125 Göteborg
Arbetsuppgifter: Forskare


Gothenburg Research Institute, GRI (Mer information)
Box 603
405 30 Göteborg
www.gri.handels.gu.se
gri@gri.gu.se
Fax: 031-786 5619
Besöksadress: Viktoriagatan 13, plan 3 , 411 25 Göteborg

Om Airi Rovio-Johansson

Airi Rovio-Johansson är professor i utbildningsvetenskap vid Gothenburg Research Institute (GRI), Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Hennes forskningsområden: (1) Institutionell kommunikation, diskursanalys och organisatoriska förändringsprocesser inom privata och offentliga organisationer. (2) Undervisning och studenternas lärande samt sambandet mellan undervisning och lärande inom högre utbildning.  (3) Institutionellt kvalitetsarbete och kvalitetssäkringssystem och metoder inom högre utbildning och olika nationella och internationella organisationer; privata och offentliga sektorer/organisationer.  (4) Livslångt lärande som varaktigt/hållbart interkulturellt lärande mellan generationer inom olika nationella och internationella organisationer. Hon är utvärderingsexpert som anlitas av internationella och nationella privata och offentliga organisationer. Hon har publicerat böcker och artiklar i internationella och nationella tidskrifter och kapitel i internationella och nationella böcker inom dessa forskningsområden.

På andra webbplatser

Forskningsområden

  • 1. Institutionell kommunikation, diskursanalys och organisatoriska förändringsprocesser inom privata och offentliga organisationer.
  • 2. Undervisning och studenternas lärande samt relationen mellan undervisning och lärande i högre utbildning; teoretisk och metodologisk forskning och utveckling inom högre utbildning.
  • 3. Institutionellt kvalitetsarbete och kvalitetssäkringssystem och metoder inom högre utbildning, olika nationella och internationella organisationer; inom privata och offentliga sektorer/organisationer.
  • 4. Livslångt lärande som varaktigt/hållbart interkulturellt lärande mellan generationer inom olika nationella och internationella organisationer.

Pågående forskning

  • Changing teaching, changing teachers through Variation Theory and patterns of variation., Aug/19 - Dec/22
  • Professional and career development among bank officials in one Swedish Bank, Jan/17 - Dec/19

Undervisningsområden

  • 1. Forskningsmetoder: Kvalitativa forskningsmetoder (Forskarutbildningsnivå);
  • 2. Projektplanering och forskningsfrågor : case studier, narrativ forskning och etnometodologisk forskning (Forskarutbildningsnivå);
  • 3. Kvalitativa forskningsmetoder och kvalitativa bedömningar och utvärderingar inom högre utbildning; sakkunninguppdrag; tillsättningsärenden;
  • 4. Utbildning och utvärdering: Forskningsmetoder (Grundutbildningsnivå);

Utvalda publikationer

Students’ Knowledge Progression: Sustainable Learning in Higher Education
Rovio-Johansson, Airi
International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 28:3, s. 427-439, 2016

Continuity and Development in the Phenomenography and Variation Theory Tradition
Rovio-Johansson, Airi, Ingerman, Åke
Scandinavian Journal of Educational Research, 60:3, s. 257-271, 2016

Systematic and serendipitous discoveries: a shift in sensemaking
Liff, Roy, Rovio-Johansson, Airi
Journal of Documentation, 71:6, s. 1250-1264, 2015

An Application of Variation Theory of Learning in Higher Education
Rovio-Johansson, Airi
Malcolm Tight & Jeroen Huisman (Eds.) Theory and Method in Higher Education Research. International Perspectives on Higher Education Research, Vol. 9, Emerald Group Publishing Limited, s. 261-279, 2013



2019

Visar 61 - 70 av 93

2005

En studie av studenters förståelse av ett ekonomiskt grundbegrepp i programmet för blivande civilekonomer.
Airi Rovio-Johansson, Inga-Lill Johansson
Artikel presenterad på Rikskonferensen för Ämnesdidaktik forskning och forskarutbildning, 17-18 mars 2005, Karlstad Universitet., Paper i proceeding 2005
Paper i proceeding

Investigating the role of the resarcher in metodology books
Airi Rovio-Johansson, Rolf Solli, Stefan Tengblad
Tengblad, Stefan; Solli, Rolf and Czarniawska, Barbara (eds). 2005. The art of science., Malmö, Liber & Copenhagen Business School Press, Kapitel i bok 2005
Kapitel i bok

Learning outcomes in Accounting: Researching undergraduate students' conceptual development.
Airi Rovio-Johansson
Paper to be presented at the 18th Nordic Conference on Business Studies, 18th - 20th August 2005, Aarhus, Denmark., Aarhus, Danmark, Paper i proceeding 2005
Paper i proceeding

On the discursive contruction of action
Gary Kokk, Airi Rovio-Johansson, Sten Jönsson
Presenterad vid 18th Scandianvian Academy of Management, 18-20 Augusti 2005, Aarhus, Danmark., Aarhus, Danmark, Paper i proceeding 2005
Paper i proceeding

An analysis of undergraduate students' conceptual development in accounting
Airi Rovio-Johansson
33rd Congress of the Nordic Educational Research Association, University of Oslo, March 10-12 2005, Oslo, Norway., Oslo, Paper i proceeding 2005
Paper i proceeding

Integration - A polyphonic concept in cross-border acquisitions
Airi Rovio-Johansson
The ICFAI Journal of Mergers & Acquisitions, Hyderabad, India: ICFAI University Press, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2005
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2004

Teaching Excellence. An assessment dilemma
Airi Rovio-Johansson
Nordisk Pedagogik/Nordic Educational Research., Artikel i vetenskaplig tidskrift 2004
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 61 - 70 av 93

Sidansvarig: Agnes Faxén|Sidan uppdaterades: 2016-09-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?