Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Airi Rovio-Johansson

Professor

Airi Rovio-Johansson
Professor
airi.rovio-johansson@gri.gu.se
031-786 2039

Postadress: Box 603, 40530 Göteborg
Besöksadress: Viktoriagatan 13, plan 3 , 41125 Göteborg
Arbetsuppgifter: Forskare


Gothenburg Research Institute, GRI (Mer information)
Box 603
405 30 Göteborg
www.gri.handels.gu.se
gri@gri.gu.se
Fax: 031-786 5619
Besöksadress: Viktoriagatan 13, plan 3 , 411 25 Göteborg

Om Airi Rovio-Johansson

Mitt intresse för människors beteende, agerande och lärande i olika utbildningar, yrken, situationer och under olika livsperioder har styrt mitt utbildningsval inom högre utbildning. Jag har psykologutbildning och ämneslärarutbildningen som akademisk grundutbildning. Nästa steg är filosofie licentiat examen i pedagogik och därefter filosofie doktorsexamen i pedagogik. 2006 antogs jag som docent i pedagogik vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet.

Jag är intresserad av tvärvetenskapliga fenomen och tvärvetenskaplig forskning. I min forskning fokuserar jag på hur människor skapar mening och innebörd i möten, kommunikation och samtal inom professionella organisationer, privata och offentliga. Mina forskningsområden är: organisatoriska förändringsprocesser; studenters lärande i hållbara  utbildningsprocesser; ämnesinnehållets organisering, undervisning och lärares professionella utveckling i högre utbildning; hållbart interkulturellt och inter­generationellt livslångt lärande.

På GRI är jag seniorforskare, doktorandhandledare och universitetslektor i ämnet pedagogik och pedagogiskt arbete. För European University Association (EUA under 1994-2014) har jag tillsammans med kollegor utvecklat ett Kvalitetssäkringssystem kallat  ’Institutional Evaluation Programme: Performance in Research, Performance in Teaching Quality, and Innovation’ avsett för nationell (inledningsvis) och internationell högre utbildning i länder tillhörande Europeiska Unionen (EU).

Jag har publicerat artiklar i internationella och nationella tidskrifter och böcker samt bokkapitel på internationella och nationella förlag.

 

 

På andra webbplatser

Forskningsområden

  • Organisering av förändringsprocesser
  • Kvalitativa metoder
  • Lärande som interkulturellt och intergenerationellt livlsångt lärande

Pågående forskning

  • Changing teaching, changing teachers through Variation Theory and patterns of variation., Aug/19 - Dec/22

Undervisningsområden

  • Kvalitativa forskningsmetoder
  • Lärandeprocesser och undervisningsprocesser

Utvalda publikationer

Variation in approaches to lesson analysis - alterntive tools for the reconstruction of teaching
Rovio-Johansson, Airi
International Journal of Lesson and Learning Studies, Vol 7 No. 2, 78-84, 2018

Experiences of practice-based learning in phenomenographic perspective
Rovio-Johansson, Airi
Journal of Workplace Learning, Vol 30 No. 1, 48-64, 2018

Students’ Knowledge Progression: Sustainable Learning in Higher Education
Rovio-Johansson, Airi
International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 28:3, s. 427-439, 2016

Continuity and Development in the Phenomenography and Variation Theory Tradition
Rovio-Johansson, Airi, Ingerman, Åke
Scandinavian Journal of Educational Research, 60:3, s. 257-271, 2016

An Application of Variation Theory of Learning in Higher Education
Rovio-Johansson, Airi
Malcolm Tight & Jeroen Huisman (Eds.) Theory and Method in Higher Education Research. International Perspectives on Higher Education Research, Vol. 9, Emerald Group Publishing Limited, s. 261-279, 2013

Visar 1 - 10 av 93

2020

Reinvestigating the theory and practice gap in Participatory Educational Research
Airi Rovio-Johansson
International Journal for Lesson and Learning Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2019

Studenters lärande: Livsvärldsfenomenologisk och fenomenografisk analys
Airi Rovio-Johansson
Berndtsson, I., Lilja, A. och Rinne, I. (2019), Fenomenologiska sammanflätningar, Göteborg, Bokförlaget Daidalos, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

What and how do teachers learn by participating in lesson study (LS)?
Airi Rovio-Johansson
Paper presented at the World Association of Lesson Studies (WALS) Conference, 3-6 September 2019, at Vrije University (VU), Amsterdam, Netherlands. , Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Changing teaching, changing teachers: learning through contrast, generalization and fusion
Airi Rovio-Johansson
Paper presented at the EARLI Conference 12-16 August 2019 at Aachen University, Germany., Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

2018

What and how do teachers learn by taking part in Lesson Study and Learning Study? A qualitative meta-analysis
Airi Rovio-Johansson, Keith Wood
Paper presented at the EARLI/SIG 9 Conference at Birmingham University, 16-18 September 2018, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Experiences of practice-based learning in phenomenographic perspective
Airi Rovio-Johansson
Journal of Workplace Learning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Variation in approaches to lesson analysis - alternative tools for the reconstruction of teaching
Airi Rovio-Johansson
International Journal for Lesson and Learning Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2016

Students’ Knowledge Progression: Sustainable Learning in Higher Education
Airi Rovio-Johansson
International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Continuity and Development in the Phenomenography and Variation Theory Tradition
Airi Rovio-Johansson, Åke Ingerman
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2015

Systematic and serendipitous discoveries: a shift in sensemaking
Roy Liff, Airi Rovio-Johansson
Journal of Documentation, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 93

Sidansvarig: Agnes Faxén|Sidan uppdaterades: 2016-09-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?