Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Airi Rovio-Johansson

Professor

Airi Rovio-Johansson
Professor
airi.rovio-johansson@gri.gu.se
031-786 2039

Postadress: Box 603, 40530 Göteborg
Besöksadress: Viktoriagatan 13, plan 3 , 41125 Göteborg
Arbetsuppgifter: Forskare


Gothenburg Research Institute, GRI (Mer information)
Box 603
405 30 Göteborg
www.gri.handels.gu.se
gri@gri.gu.se
Fax: 031-786 5619
Besöksadress: Viktoriagatan 13, plan 3 , 411 25 Göteborg

Om Airi Rovio-Johansson

Airi Rovio-Johansson är professor i utbildningsvetenskap vid Gothenburg Research Institute (GRI), Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Hennes forskningsområden: (1) Institutionell kommunikation, diskursanalys och organisatoriska förändringsprocesser inom privata och offentliga organisationer. (2) Undervisning och studenternas lärande samt sambandet mellan undervisning och lärande inom högre utbildning.  (3) Institutionellt kvalitetsarbete och kvalitetssäkringssystem och metoder inom högre utbildning och olika nationella och internationella organisationer; privata och offentliga sektorer/organisationer.  (4) Livslångt lärande som varaktigt/hållbart interkulturellt lärande mellan generationer inom olika nationella och internationella organisationer. Hon är utvärderingsexpert som anlitas av internationella och nationella privata och offentliga organisationer. Hon har publicerat böcker och artiklar i internationella och nationella tidskrifter och kapitel i internationella och nationella böcker inom dessa forskningsområden.

På andra webbplatser

Forskningsområden

  • 1. Institutionell kommunikation, diskursanalys och organisatoriska förändringsprocesser inom privata och offentliga organisationer.
  • 2. Undervisning och studenternas lärande samt relationen mellan undervisning och lärande i högre utbildning; teoretisk och metodologisk forskning och utveckling inom högre utbildning.
  • 3. Institutionellt kvalitetsarbete och kvalitetssäkringssystem och metoder inom högre utbildning, olika nationella och internationella organisationer; inom privata och offentliga sektorer/organisationer.
  • 4. Livslångt lärande som varaktigt/hållbart interkulturellt lärande mellan generationer inom olika nationella och internationella organisationer.

Pågående forskning

  • Changing teaching, changing teachers through Variation Theory and patterns of variation., Aug/19 - Dec/22
  • Professional and career development among bank officials in one Swedish Bank, Jan/17 - Dec/19

Undervisningsområden

  • 1. Forskningsmetoder: Kvalitativa forskningsmetoder (Forskarutbildningsnivå);
  • 2. Projektplanering och forskningsfrågor : case studier, narrativ forskning och etnometodologisk forskning (Forskarutbildningsnivå);
  • 3. Kvalitativa forskningsmetoder och kvalitativa bedömningar och utvärderingar inom högre utbildning; sakkunninguppdrag; tillsättningsärenden;
  • 4. Utbildning och utvärdering: Forskningsmetoder (Grundutbildningsnivå);

Utvalda publikationer

Students’ Knowledge Progression: Sustainable Learning in Higher Education
Rovio-Johansson, Airi
International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 28:3, s. 427-439, 2016

Continuity and Development in the Phenomenography and Variation Theory Tradition
Rovio-Johansson, Airi, Ingerman, Åke
Scandinavian Journal of Educational Research, 60:3, s. 257-271, 2016

Systematic and serendipitous discoveries: a shift in sensemaking
Liff, Roy, Rovio-Johansson, Airi
Journal of Documentation, 71:6, s. 1250-1264, 2015

An Application of Variation Theory of Learning in Higher Education
Rovio-Johansson, Airi
Malcolm Tight & Jeroen Huisman (Eds.) Theory and Method in Higher Education Research. International Perspectives on Higher Education Research, Vol. 9, Emerald Group Publishing Limited, s. 261-279, 2013



2019

Visar 1 - 10 av 92

2019

What and how do teachers learn by participating in lesson study (LS)?
Airi Rovio-Johansson
Paper presented at the World Association of Lesson Studies (WALS) Conference, 3-6 September 2019, at Vrije University (VU), Amsterdam, Netherlands. , Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Changing teaching, changing teachers: learning through contrast, generalization and fusion
Airi Rovio-Johansson
Paper presented at the EARLI Conference 12-16 August 2019 at Aachen University, Germany., Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Studenters lärande: Livsvärldsfenomenologisk och fenomenografisk analys
Airi Rovio-Johansson
Berndtsson, I., Lilja, A. och Rinne, I. (2019), Fenomenologiska sammanflätningar, Göteborg, Bokförlaget Daidalos, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

2018

What and how do teachers learn by taking part in Lesson Study and Learning Study? A qualitative meta-analysis
Airi Rovio-Johansson, Keith Wood
Paper presented at the EARLI/SIG 9 Conference at Birmingham University, 16-18 September 2018, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Experiences of practice-based learning in phenomenographic perspective
Airi Rovio-Johansson
Journal of Workplace Learning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Variation in approaches to lesson analysis - alternative tools for the reconstruction of teaching
Airi Rovio-Johansson
International Journal for Lesson and Learning Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2016

Students’ Knowledge Progression: Sustainable Learning in Higher Education
Airi Rovio-Johansson
International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Continuity and Development in the Phenomenography and Variation Theory Tradition
Airi Rovio-Johansson, Åke Ingerman
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2015

Systematic and serendipitous discoveries: a shift in sensemaking
Roy Liff, Airi Rovio-Johansson
Journal of Documentation, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2014

Gendered communicative construction of patients in consultation settings
Joel Hedegaard, Helene Ahl, Airi Rovio-Johansson, Eleni Siouta
Women & health, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 92

Sidansvarig: Henric Karlsson|Sidan uppdaterades: 2016-09-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?